פיתוח הנהלה

הנהלה אפקטיבית הינה הנהלה שיכולה להכיל בתוכה את המורכבויות הארגוניות, המתחים, אי הוודאות, ולכוון את כל המערכת אל המטרה ואל הדרך להשגתה. הנהלה אמורה לפעול כקבוצה המובילה את הארגון אל מטרתו ומסייעת לכל היחידות להשיג את מטרותיהן, תוך חיבור לכדי ישות אחת בתוך המורכבות והמתחים בארגון.
מטרות התהליך:
1.     פיתוח תפיסת תפקיד ניהולית והבנה משמעותית של תפקיד המנהל.
2.     הבנת מטרות הליבה של ההנהלה והערך המוסף שלה לארגון.
3.     התפתחות קבוצת המשתתפים כקבוצת למידה ויצירת דיון סביב דילמות ניהוליות בארגון.
4.     הבנת דרכי העבודה הנוכחיות של ההנהלה, פיתוחן ויישומן.
5.     התמודדות יעילה עם הדינאמיקה הפנימית בין חברי ההנהלה על מנת לקדם את שיתוף הפעולה ביניהם ואת מטרות הארגון.
 
קיימים מספר שלבים בפיתוח הנהלה:
שלב ראשון- תפיסת תפקיד ההנהלה וחבר הנהלה:
-         הבנה משמעותית של תפקידו של חבר הנהלה.
-         אינטרסים ועמדות בחברות בהנהלה.
 
שלב שני- מטרות הליבה של ההנהלה ותפיסת הערך שלה לארגון:
-         מהי המטרה המשותפת ומה מערכת היחסים שמאפשרת השגת המטרה.
-         מהם הערכים המוספים של הנהלה במגוון נושאים, כגון: תקשורת ארגונית, איתור וניתוח סוגיות ליבה ארגוניות, פתרון בעיות, קביעת מדיניות ואסטרטגיה ארגונית, קבלת החלטות והנעת תהליכי רוחב.
דוגמאות:
·        תהליכים ארגוניים של קבלת החלטות
·        שיקולים לקבלת החלטות
·        פלטפורמה להעברת מסרים ארגוניים Top Down ו- Bottom – Up
·        דיונים על סוגיות ליבה של הארגון- סוגיות מערכתיות.
·        עיבוד נתונים וניתוח משותף לכדי הסקת מסקנות שכולל פתרון בעיות מערכתיות או ממשקיות.
·        סיעור מוחות על סוגיות משמעותיות.
·        חשיבה אסטרטגית על הארגון וסביבתו – העתיד של הארגון, כושר ההישרדות שלו, צמיחתו וכיו"ב (איומים והזדמנויות בסביבה ובפנים).
 
שלב שלישי- דרכי העבודה, המתחים והמורכבות של ההנהלה לייצר ערך:
כיצד ההנהלה יכולה להשיג את הערכים המוספים שלה? מהן דרכי הפעולה המרכזיות?
ü      ישיבות הנהלה, ישיבות צוותים אד הוק, צוותים קבועים בסוגיות ליבה.
ü      אירועים מרכזיים: תכניות עבודה, תכנון אסטרטגי, ישיבות הפקת לקחים, ניתוחי אירוע, תכנון מול ביצוע, סיכום וניתוח שנתי וכיו"ב.
ü      תכנית עבודה של הנהלה, קביעת סדר יום, קביעת תכולת הפעילות של ההנהלה, תעדוף.
ü      דרכי דיון ושיח – מהן ההכנות הנדרשות לשם דיון אפקטיבי? כמה ההנהלה מוסיפה על העבודה הקבועה של המנהלים? כמה ההנהלה מכוונת את העבודה השוטפת של המנהלים? האם השיח מציף, פותר בעיות או מקבל החלטות? איך השיח צריך להתנהל? איך מקבלים ומעבירים מסרים? מהם כללי העבודה של ההנהלה?
 
שלב רביעי- דרכי יישום ודינאמיקה פנימית בהנהלה
ü      ניסוח אופנים ליישום דרכי העבודה
ü      התמודדות עם מתחים, עיוותי תפקיד/דרג, יחסים אישיים והשלכותיהם על היכולת ליישם את הנדרש.
 
פיתוח הנהלה מותאם לצורכי ההנהלה, לא בהכרח מכיל את כל השלבים תלוי בבשלות ובצורך הארגוני